Cum ne poate îmbolnăvi otrava din cosmetice: trucul de marketing numit „Clean Beauty“. Substanţele chimice care determină apariţia dermatitei de contact

0
Loading...

25 februarie 2020, 04:00

Printe cele mai actuale tendinţe din industria cosmeticelor şi a produselor de îngrijire personală este „Clean Beauty“. Un concept care a ajuns la modă cu ajutorul termenilor “fără parabeni”, “fără sulfaţi”, “organic” etc. Datorită expunerii pe care o oferă, din ce în ce mai multe branduri se poziţionează sub umbrela lui.

Despre sulfaţi, parabeni, arome şi coloranţi sintetici, dar şi despre diferenţa dintre bio, organic şi natural, am stat de vorbă cu Adriana Gae, specialist Haircare.ro, un magazin de produse de îngrijire pentru păr şi piele. Specialista trece în revistă care sunt cei mai în vogă termeni “curaţi” şi ce substanţe se ascund, de fapt, pe etichetele produselor din trusa de îngrijire.

Conform unui sondaj realizat de Environmental Working Group, publicat de Green Report în 2018, femeile se expun în medie la 126 substanţe chimice în fiecare zi. Expunerea repetată la unele dintre aceste chimicale poate duce la apariţia cancerului, dereglări ale sistemului endocrin, probleme de fertilitate şi leziuni ale organelor.

Mihaela Balaban, medic dermatolog, a explicat pentru Green Report că produsele de îngrijire personală pot avea în compoziţie substanţe chimice care determină apariţia pe piele a unor afecţiuni ca dermatita de contact, urticaria de contact, erupţiile acneiforme, foliculita.

„Dermatita de contact iritativă este cea mai frecventă (80% dintre dermatitele de contact) şi reprezintă un efect toxic local al unor substanţe chimice care lezează direct bariera cutanată. În schimb, dermatita de contact alergică apare mai rar decât cea iritativă şi doar la indivizii cu predispoziţie genetică.

Substanţele chimice din cosmetice (creme, săpunuri, farduri, detergenţi, etc), cel mai frecvent implicate în apariţia dermatitei de contact alergice, sunt cele cu rol de conservanţi (quaternium-15, 2-bromo-2-nitropropan-1,3-diol, diazolidinil-uree, imidazolidinil-uree, DMDM hidantoina, formaldehida, thimerosal), parfumuri (balsam de Peru- Myroxylon pereirae, alcool cinnamic, eugenol, aldehidă cinnamică, hidroxicitronellal, geraniol, citral, farnesol, coumarin, etc), gliceril-tioglicolat, nichel, parafenilendiamină etc.”, a explicat medicul Mihaela Balaban.

Ce înseamnă produse “curate” şi cum le identificăm?

Clean, explică Adriana Gae, înseamnă atunci când un produs cosmetic sau de igienă este compus din ingrediente non-toxice, bazate pe plante, pentru a produce rezultatele dorite. Definiţiile conceptului Clean Beauty sunt subiective şi adesea se schimbă de la companie la companie. Prin ambalajul folosit sau modul în care listează ingredientele folosite, găsim o serie de logo-uri şi simboluri care doresc încadrarea produselor în acest categorie.

Putem avea încredere în toate etichetele apărute? Pe scurt, nu. Pentru a ne familiariza cu acestea, trecem în revistă cele mai des întâlnite simboluri din categoria Clean Beauty şi selectăm care sunt cele care au logouri certificate:

BIO confirmă originea şi compoziţia curată

Certificarea BIO atestă faptul că produsele sau ingredientele din compoziţia acestora provin din agricultura ecologică. „Pentru că vă preocupă în mod special originea ingredientelor unui produs beauty, logo-ul bio confirmă originea şi compoziţia curată a formulei,” transmite Adriana Gae, specialist Haircare.ro.

GREEN nu dăunează mediului

Logo-ul green pe eticheta unui produs ne informează că acesta nu dăunează mediului. În lipsa unei definiţii concrete, termenul a devenit umbrelă pentru orice produs care pretinde că protejează resursele planetei.

„Spre exemplu, putem folosi un produs verde de protecţie solară cu ambalaj biodegradabil din categoria non-waste, chiar dacă formula nu este 100% curată, precizează Adriana Gae (foto sus).

NATURAL nu înseamnă nimic

Legal vorbind, eticheta “natural” nu înseamnă nimic. Fiind un termen nereglementat de Food and Drug Administration (FDA) sau de Uniunea Europeană (UE), orice produs de îngrijire personală poate folosi unul sau două ingrediente naturale, iar formula ingredientelor să conţină ingrediente toxice.

VEGAN poate conţine ingrediente sintetice

Produsele vegan nu conţin ingrediente derivate sau provenite de la animale. Multe persoane asociază veganul cu alternativa mai sigură atunci când achiziţionează produse cosmetice. Cu toate acestea, un produs poate fi vegan şi în acelaşi timp să conţină ingrediente sintetice cu grad de risc.

CRUELTY – FREE nu au fost testate pe animale

Produsele beauty cu logo-ul cruelty free nu au fost testate pe animale în procesul de producţie. De asemenea, poate însemna că orice ingredient derivat din animale nu a fost extras în detrimentul bunăstării animalului (cum ar fi periile de machiaj din fibre naturale). Produsele de îngrijire personală pot fi cruelty free, fără ca să fie vegane, dar şi invers.

NON TOXIC nu provoacă efcete negative

Termenul nontoxic informează că substanţele găsite în formulă, raportate la utilizarea prevăzută, nu vor provoca efecte negative asupra sănătăţii.

Uniunea Europeană are o listă cu 1,328 de ingrediente toxice care sunt interzise în producţia cosmeticelor şi a produselor de îngrijire personală. Cu toate acestea, în Statele Unite sunt interzise doar 11 ingrediente toxice.

“Prin urmare, eticheta non-toxic este discutabilă, iar ce este disponibil pe piaţă nu garantează siguranţa produsului dorit, chiar dacă cel mai în vogă influencer îl utilizează şi te încurajează să-l încerci!” transmite Adriana Gae, specialist Haircare.

ORGANIC nu conţine agenţi chimici

Logo-ul este atribuit unui produs fabricat prin procedee tradiţionale şi eco-friendly, fără agenţi chimici sau ingrediente modificate genetic. Produsele de îngrijire personală care sunt certificate ca fiind cel puţin 95% ecologice poartă eticheta USDA Organic în SUA şi acest logo în spaţiul UE.

SUSTENABIL merge mână în mână cu GREEN

Sustenabilitatea merge mână în mână cu conceptul green. Ingredientele enumerate pe etichetă – inclusiv modul în care au fost obţinute aceste ingrediente – dar şi ambalajul în sine, nu ar trebui să fie dăunătoare planetei.

Ingredientele cu adevărat sustenabile sunt cele care provin din surse etice şi dovedite sigure pentru mediu, în ambalaje biodegradabile sau cele care prezintă simbolul zero waste pe ambalaj.

Din păcate, multe companii utilizează aceste logouri fără certificarea necesară, astfel următorul pas pe care trebuie să-l facem este să ne informăm cu privire la substantele care se află în compoziţia lor şi cum le evităm pe cele dăunătoare pielii, dar şi sănătăţii organismului nostru.

Ce ştim despre substanţele găsite în produse?

În afară de logourile “cruelty free”, “zero waste” sau “eco”, pe etichete veţi identifica ingredientele găsite în compoziţia formulei. Despre marea majoritate nu am auzit niciodată. Ce este cu aceste ingrediente, care dintre ele sunt într-adevăr dăunătoare şi care nu?

SULFAŢII fac spumă

„Sulfaţii sunt cei care “fac spumă” şi îţi dau o senzaţie de curat. Sunt foarte prezenţi în şampoane şi în produsele de curăţare (gel de duş, săpun, etc.). Fiind responsabili pentru îndepărtarea în profunzime a grăsimilor şi a impurităţilor, acţiunea puternică a acestora poate determina îndepărtarea uleiurilor protectoare de la nivelul scalpului.” ne comunică Adriana Gae.

Marketing sau realitate? Haircare ne recomandă să alegem cu grijă produsele ce conţin sulfaţi, fiind atenţi la nevoile scalpului şi la sănătatea firului de păr. Aici găsiţi un articol despre de ce trebuie să evităm sulfaţii.

PARABENII , cele mai controversate substanţe

Aceste substanţe chimice antimicrobiene împiedică creşterea unor bacterii şi a mucegaiul în produsele de înfrumuseţare şi îngrijire personală. Din această categorie se numără compuşii cu prefixe precum methyl-, ethyl-, butyl-, propyl-, dintre care isopropyl-, isobutyl-, phenyl-, benzyl-, sunt cele mai controversate substanţe asociate cu apariţia cancerului la sân sau responsabile pentru infertilitate.

Deşi Uniunea Europeană a interzis mulţi parabeni aflaţi în circulaţie, SUA consideră insuficiente dovezile găsite până în momentul de faţă, motiv pentru care multe din produsele pentru ten şi corp conţin parabeni interzişi în spaţiul european.

AROME & COLORANŢI fac produsul să miroasă delicios

Alte ingrediente nocive ‘îmbrăcate’ într-o terminologie vagă şi inofensivă sunt aromele şi coloranţii artificiali care deghizează până la 3.000 de substanţe chimice sintetice sau naturale utilizate pentru a face un produs beauty să miroasă delicios.

„Ce nu se ştie este că majoritatea aromelor şi a coloranţilor cresc sensibilitatea pielii, iar astfel, bariera de protecţie este slăbită.”, ne informează Adriana Gae, specialist Haircare.

Într-o notă comună, ftalaţii, care ajută parfumurile să dureze mai mult, sunt încorporaţi ca agenţi de fixare pentru a mări puterea de penetrare a produselor în piele. Astfel, ei sunt utilizaţi în parfumuri, geluri de păr şi lacuri de unghii şi îi veţi găsi pe o listă de ingrediente prescurtată ca DEP, BBzP, DBP şi DEHP.

ALUMINIU, asociat cu apariţia cancerului la sân

Compuşii de aluminiu au fost mult timp asociaţi cu apariţia cancerului la sân. Cu toate acestea, studiile realizate nu au confirmat această legătură. Mai mult, au arătat că axila absoarbe de fapt foarte puţin aluminiu – mai puţin de 0,01%. În schimb, rata de absorbţie a aluminiului se ridică până la 0,06% pe pielea pre-deteriorată.

„Aşadar, utilizarea produselor care conţin aluminiu trebuie evitată, în special dacă pielea este proaspăt rasă sau prezintă deteriorări.”, transmite Adriana Gae.

SILICIU apare în fondul de ten

Dioxizii de siliciu sunt utilizaţi ca agenţi absorbanţi în produsele de îngrijire orală şi în cele de cosmetică, precum fondul de ten sau cremele BB. Acest compus chimic apare în două forme: amorfă şi cristalină.

Forma de dioxid de siliciu aprobată pentru utilizare în formulele cosmetice este cea amorfă. Cu toate acestea, în urma unor teste de laborator pentru diferite produse de baie şi cosmetice, forma sa cristalină, un cancerigen uman cunoscut, a fost identificat în particule de dimensiuni respirabile. Unele studii sugerează că forma amorfă poate fi contaminată cu forma cristalină, ceea ce explică de ce este încă detectabil în produsele de înfrumuseţare.

FORMALDEHIDA, eliminată din lacul de unghii

Cel mai cunoscut conservant din istorie, se găseşte în tratamentele cu keratină care blochează legăturile de disulfură ale părului. „Formaldehida este recunoscută la nivel mondial ca fiind un cancerigen uman şi astfel, s-au luat măsuri pentru a elimina substanţa din majoritatea produselor cosmetice obişnuite, cum ar fi lacul de unghii sau produsele de styling.”

Multe saloane pretind că tratamentele cu keratină sunt lipsite de formaldehidă. Deşi adevărat, compuşii folosiţi la schimb sunt ingrediente precum formalină şi metanol care eliberează compusul cancerigen atunci când este amestecat cu apă, în timpul tratamentului.

OXIBENZONA, rată ridicată de reacţii alergice

Cel mai cunoscut filtru UV chimic utilizat în aproximativ 60% din formulele de protecţie solară din SUA. Ingredientul este asociat cu rate ridicate de reacţii alergice şi, de asemenea, puternic suspectat de a fi un perturbator hormonal estrogenic, trecând prin bariera placentară, ceea ce duce la greutate scăzută a fătului şi apariţia unor malformaţii congenitale precum boala Hirschsprung.

PETROLUL, prezent în balsamurile de buze

Agent hidratant utilizat pe scară largă, petrolul rafinat se găseşte adesea în balsamurile de buze şi cremele de faţă. Există mii de motive pentru a evita produsele petroliere, printre care cele eco-friendly. Există însă şi probleme de sănătate. Un studiu din 2011 a descoperit că uleiul mineral este cel mai mare contaminant prezent în corpul uman, din cauza acumulării în timp în urma aplicării produselor cosmetice.

3 paşi de reţinut!

Ne informăm în prealabil. Află ce ingrediente sunt toxice, dar si despre cele recomandate şi în ce formule le găseşti. Pe lângă acestea, un mic research în social media despre prezenţa la evenimente de clean beauty sau pe subiecte conexe te poate ajuta să distingi între brandurile care folosesc eticheta în scop publicitar sau cele care chiar sunt interesate de tot ce înseamnă un stil de viaţă sustenabil, produse cruelty free sau vegan friendly.

Verificăm ingredientele

Dacă ai făcut research, nu-ţi rămâne decât să verifici substanţele de pe etichetă. Nu te lăsa prins în capcana discountului ireal de mare, ci dezvoltă obiceiul să verifici informaţiile de pe produs şi să identifici ingredientele folosite, cantităţile utilizate în formulă şi logourile certificate Clean Beauty.

Cumpărăm conştient şi responsabil

Clean Beauty este mai mult decât o tendinţă! Grija pentru sănătatea şi vitalitatea pielii, dar şi a scalpului nu depinde doar de păstrarea unui ritual de îngrijire, ci şi de produsele pe care alegem să le folosim. Achiziţionează produsele de îngrijire personală care sunt prietenoase cu mediul înconjurător şi care nu pun în pericol sănătatea pielii şi a organismului tău!

Sursa: http://adevarul.ro/locale/calarasi/cum-imbolnavi-otrava-cosmetice-trucul-marketing-numit-clean-beauty-substantele-chimice-determina-aparitia-dermatitei-contact-1_5e5249b05163ec42715bfd66/index.html

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here